Header Graphic
 

Spiritueel ondernemerschap   

  2 mei 2010

door Richard Hereijgers

Wat is spiritueel ondernemerschap? Een spiritueel ondernemer volgt z'n eigen innerlijke opdracht en neemt verantwoordelijkheid voor het genereren van zijn eigen inkomen. Dat vind ik de belangrijkste criteria. In die zin kan spiritueel ondernemen in elke branch plaatsvinden.

massageEr zijn ondernemers die zich met specifiek spirituele activiteiten bezighouden: therapeuten, yogadocenten, coaches en counselors, healers, teacher, masseurs, mediums, of meer specifiek: Reiki-masters, Avatartrainers, Quantum Touch-healers, Re-connection-healers, NLP-practitioners, Mindfullnessdocenten, Universal White Time healers, etc. Als ze daarmee hun innerlijke opdracht volgen en daarmee inkomen creëren of in ieder geval die intentie hebben, dan kun je van spirituele ondernemers spreken. Dit is de groep waar ik het nu over wil hebben.

Een spirituele praktijk starten is anders dan het starten van een gemiddelde onderneming. Doorgaans voelt een coach, healer of therapeut met een eigen praktijk zich in de eerste plaats coach, healer of therapeut en dan pas ondernemer. De zakelijke kant van de eigen praktijk wordt meestal gezien als een lastige bijkomstigheid. Wetten en regels, belastingen, geldzaken, allemaal onderwerpen die afleiden van wat als de kern van de zaak wordt gezien: de cliënten en de liefde voor het eigen vak.

Kwaliteiten
De ondernemer met een eigen praktijk heeft dan ook andere kwaliteiten nodig dan de
gemiddelde ondernemer. Verschillen die we kunnen noemen zijn:
- Het gevoel dat je werkt vanuit hart & ziel is nog belangrijker
- Kunnen luisteren is belangrijker dan veel te vertellen hebben
- Cliënten moeten zich veilig kunnen voelen, het gevoel krijgen dat ze er mogen zijn en
  gehoord worden.
- Levenservaring is belangrijker

Kwaliteiten die noodzakelijk zijn voor het opbouwen van een praktijk zijn:
- Empathie
- Een sterke innerlijke drive
- Doorzettingsvermogen
- Geduld
- Focus

Inkomen
Hoe creëer je voldoende inkomen als spiritueel ondernemer? We weten dat de markt er is. Er zijn genoeg mensen die wat begeleiding in welke vorm dan ook kunnen gebruiken in hun leven. Je kunt een ondernemersplan schrijven en je elevator-pitch oefenen. Je hebt visitekaartjes, flyers en een mooie website, maar dan? Wat als dat onvoldoende betalende cliënten oplevert? Wat is dan de volgende stap?

Uiteindelijk gaat het erom dat je iets waardevols te bieden hebt waar vraag naar is en dan is het een kwestie van vraag en aanbod bij elkaar zien te brengen. Dus je moet laten weten dat je er bent. Daar kunnen de sociale netwerken een belangrijke rol in spelen:

  • Facebook: een pagina voor jezelf en een voor je onderneming 
  • LinkedIn: een profiel op LinkedIn voor de professionele markt
  • Twitter: ga mensen volgen en laat mensen jou volgen en laat in korte boodschappen weten wat je aan het doen bent en waar je voor staat

Koppelen van netwerken
Ik geloof in het koppelen van netwerken. Een gemiddelde Nederlander van 30 jaar heeft een netwerk van laten we zeggen zo'n 400 mensen. Als 1 % van je netwerk behoefte heeft aan jouw diensten haal je uit eigen netwerk 4 cliënten. Dat is leuk om te beginnen, maar is volstrekt onvoldoende om te spreken over ondernemerschap. Die 400 mensen die jij kent, kennen ieder ook weer 400 mensen. Dat is een potentieel netwerk van 400 x 400 = 160.000 mensen. Natuurlijk zit er overlap in dus deze berekening klopt niet helemaal. Laten we de uitkomst door 2 delen, dan hebben we het nog over een netwerk van 80.000 mensen in de 2e ring van je netwerk (bron: Martijn Aslander). Als daarvan 1 % behoefte heeft aan jouw diensten dan praten we over 800 mensen. Dat is een significante markt, als je die zou kunnen bereiken dan praat je over een levensvatbare onderneming.

Ambassadeurs
Hoe krijg je nu jouw eigen netwerk zover dat ze ambassadeur worden voor jouw spirituele onderneming. Dat is dus het probleem: dat doen ze dus niet of nauwelijks. Een groot deel van je eigen netwerk staat wellicht helemaal niet open voor spirituele activiteiten. En als ze al wel hiervoor open staan, hoe gaan ze dan een ander een hulpverlener aanraden? Het aanraden van een therapeut is een heel ander verhaal dan het aanraden van een loodgieter. Daar ligt ook een hoge drempel.

Voor ambassadeurs van je spirituele onderneming moet je het voornamelijk hebben van je eigen tevreden cliënten: mensen die met jouw werkwijze ervaring hebben opgedaan en jou daar tenminste een 8.5 voor geven. Vanaf dat cijfer gaat men je spontaan promoten. Dat is heel mooi als je onderneming eenmaal loopt en je een flow van cliënten hebt, maar hoe kom je nu aan je eerste cliënten?

Ik denk dat we als spirituele ondernemers onder elkaar daarin veel voor elkaar kunnen betekenen. Door diensten uit te wisselen (met iemand die een andere dienst levert dan jij) doe je ervaring op doen met werkwijze van de ander en als het goed bevallen is kun je elkaar te promoten in je eigen netwerk. Op deze wijze ontstaat ook een koppeling van netwerken met hetzelfde effect als hierboven beschreven. Als je dit met 10 collega ondernemers doet en je krijgt zo toegang tot het netwerk van de ander, dan zijn dit 4000 mensen. Hiervan heeft wellicht 1 % behoefte heeft aan jouw dienst, en dat zijn dan de 40 potentiële klanten om mee te beginnen.

 

* * *

Mocht je n.a.v. dit blog behoefte hebben aan een gesprek of coaching dan kun je contact opnemen voor een afspraak in mijn praktijk in Eindhoven.

Life Alignment Tips & EventsJe kunt je hier aangeven dat je tips wil ontvangen
en op de hoogte wilt blijven van de activiteiten
van Life Alignment - klik hier -

Zie ook: www.startjeeigenpraktijk.nl